Het oog wil ook wat

Blogs -

Blog door Mark van Zijtveld | Nationaal Toiletonderzoek

Als Business Expert van Facility Trade Group ben ik regelmatig te vinden in toiletruimten. Tijdens het Nationaal Toiletonderzoek 2017 kwam ik echter niet voor de sanitaire inrichting, maar voor het testen van de hygiëne. Een hele ervaring…

Ik ben begonnen in het westen van het land en trof direct een prachtig toilet aan. Ze maakten gebruik van het Ecoilet concept van CWS. Een duurzaam concept, waarbij er op verschillende punten (watergebruik, katoen, zeep) wordt gedacht aan het milieu. Op het eerste oog een verzorgd en schoon toilet, nu de teststrips het werk laten doen en zien of het écht zo schoon is als het lijkt.

Vol goede moed door naar het volgende adres. Daar aangekomen viel mijn oog op wat rommel op de grond (papiersnippers en zand). Hmm een slecht begin, het oog wil immers ook wat. Ik stap één van de herentoiletten binnen en een zeer onaangename walm komt mij tegemoet. Wegwezen hier! Een deurtje verder test ik de toiletbril, deurklink, spoelknop en kraan op bacteriën.

Tijdens de gehele testperiode heb ik verschillende locaties bezocht, van hotels, ziekenhuizen, warenhuizen, tankstations tot sportcomplexen. Groot én klein. Over het algemeen viel mij op dat er een grote diversiteit is binnen de sanitaire ruimten. Neem als voorbeeld de droogmethode, katoen, papier of blower, je komt alles tegen. Soms zelfs meerdere methoden in dezelfde ruimte. Veel verschillende merken en uitstralingen van dispensers kom je tegen.

Persoonlijk word ik er wel vrolijk van als de inrichting van de sanitaire ruime is afgestemd op de rest van de omgeving, dan creëer je pas een beleving. Maar goed, dat alles zegt uiteraard niks over de hygiëne in een ruimte.

Ik ben benieuwd naar de uitslag!

 

 

Deel deze pagina
+