Steeds meer robots veroveren een baan in de horeca

Blogs -

Een robot die een deur openhoudt voor gasten, antwoordt geeft op vragen, drankjes kan inschenken, bestellingen naar tafels rijdt, kaas raspt, vlees grilt en tomaten snijdt? De robottechnologie wordt inmiddels al breed toegepast. Volgens ABN AMRO kan deze robotisering en automatisering de weg naar groei binnen de sector openhouden, mits een bedrijf genoeg omvang heeft om de benodigde investeringen te doen.

Hamburgers dankzij robot drie keer zo goedkoop.

De bank noemt in het rapport ook enkele voorbeelden van (internationale) restaurants die al volop gebruikmaken van robots. “Internationaal ontstaan hybride bedrijven waar personeel en technologie de krachten bundelen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij Zume Pizza uit Californië, waarbij deegrobots het deeg uitrekken. In de Chinese provincie Hunan opende in 2018 een restaurant met drie robots en twee mensen, die samen lokale gerechten bereiden. Normaal zijn acht tot tien medewerkers nodig voor een restaurant van dergelijke omvang. Het hamburgerrestaurant Creator in San Francisco lijkt nog verder gevorderd. Een robot met 350 sensoren raspt daar de kaas, voegt sauzen toe, grilt het vlees en snijdt de tomaten. Een dergelijk geavanceerde robot kan ook voor Nederlandse horecabedrijven een uitkomst zijn om verder te groeien. Robotisering leidt bovendien tot lagere kosten. Creator claimt dat de burgers voor hun gasten dankzij de robot drie keer zo goedkoop zijn.”

Het zakelijke magazine Forbes schreef vorig jaar ook over de opkomst van de ‘restaurantrobot’. Het haalt daarbij een onderzoek aan waarin wordt gesteld dat ongeveer 87 procent van het werk van keukenpersoneel geautomatiseerd kan worden, en 77 procent van bedieningspersoneel. Ook het eten naar tafel brengen kan op termijn door robots worden gedaan. Zo heeft het Amerikaanse bedrijf Bear Robotics al een robot ontwikkeld die bestellingen van tafel naar tafel rijdt. Marble maakte zelfs een robot die pizza aan huis bezorgt. De Tipsy Robot verscheen al in 2017 in het nieuws. Deze soepele robotarmen zijn in staat om net als een bartender drankjes in te schenken en cocktails te mixen.

Robots, een oplossing voor het personeelstekort in de horeca?

ABN AMRO verwacht dat de schaalvergroting in de horeca zich de komende jaren voortzet via de uitbreiding van ketens én overnames. Bij lunchrooms, fastfood en avondrestaurants groeien ketens sneller dan zelfstandigen. Het personeelstekort zet voor 2019 en 2020 een stevige rem op de groei voor eetgelegenheden. Zo ervaart 35 procent van de eetzaken dit als een belemmering voor groei, terwijl dit twee jaar eerder nog 13 procent was. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste sectorupdate.

Vorige maand dreigden in Amerika 50.000 bartenders, medewerkers in de bediening, koks, portiers en andere horecamedewerkers te gaan staken. Ze waren bang dat hun banen zouden worden overgenomen door robots. Het horecapersoneel wil best dat technologie wordt ingezet om de kwaliteit en veiligheid van hun werk te verbeteren, maar niet dat er technologie wordt bedacht om hen te vervangen. In de restaurants in het topsegment zullen mensen niet zo snel vervangen worden door robots. Sterker nog, de meeste horecaondernemers in Nederland weten dat ze zuinig moeten zijn op hun mensen en dat ze moeilijk vervangbaar zijn. Echter moeten zij hun ogen niet sluiten voor het feit dat veel dingen in de keuken, in de receptie, in de schoonmaak en backoffice kunnen worden geautomatiseerd. Een mooi voorbeeld in Nederland is de barrobot bij Mr. Mofongo in Groningen.

Openstaan voor nieuwe initiatieven en technologie

Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland: ‘We weten allemaal hoe moeilijk het momenteel is om aan (goed) personeel te komen in de horeca. Onze arbeidsmarktmonitor die we begin van dit jaar presenteerden geeft dit ook aan. Bovendien wordt de vraag naar horecapersoneel de komende jaren alleen maar groter.’

‘We moeten dus openstaan voor nieuwe initiatieven en misschien wel nieuwe technologie. Onze branche is arbeidsintensief en draait om mensen, maar op de achtergrond kun je veel automatiseren. Door automatisering, robotisering en Artificial Intelligence kunnen we de druk op de arbeidsmarkt terugdringen en efficiënter gaan werken. Gastvrijheid moet echter hoe dan ook de leidende factor zijn.’ Robots kunnen in de horeca dus wel degelijk een positief effect hebben op de efficiency van een restaurant of hotel. Belangrijke aspecten binnen horeca zijn hospitality, het kunnen omgaan met onvoorspelbaarheid en een hoge mate van flexibiliteit. Dat zijn precies de eigenschappen die de mens wel heeft en op deze gebieden schieten robots vooralsnog tekort…….. wordt vervolgd

Deel deze pagina
+