Uitslag Nationaal Toiletonderzoek 2017

Blogs -

Toiletonderzoek: Hygiëne aanmerkelijk beter

De hygiëne op het openbaar toilet is het afgelopen jaar aanmerkelijk verbeterd. Dat blijkt uit het 33ste jaarlijkse Nationaal Toiletonderzoek 2017, georganiseerd door Service Management in samenwerking met Facility Trade Group. Van de onderzochte 150 toiletten bleek 39 procent schoon. Vorig jaar was dat nog 27 procent.

Contact met toiletzitting is minst fijn

Toch houdt de Nederlander met 39 procent van de toiletten schoon nog wel wat te wensen over. Hij of zij treft eerder een vervuild, dan een schoon toilet. In openbare toiletten is het contact met de zitting allerminst fijn: 32 procent is vervuild. Pas ook op met de knop van de kraan, daarvan is 25 procent verontreinigd. Dan de spoelknoppen: 23 procent (1 op de 4) bleek ernstig besmet. De knop aan de binnenkant van de deur, in combinatie met het draaiknopje van het slot, bleek toch ook in 6 procent van de gevallen besmet.

Damestoilet schoner dan ‘de heren’

De damestoiletten waren met 53 procent goed (in 2016: 41 procent) een stuk schoner. Het percentage schoon steeg bij de heren van 25 naar 35 procent. Wie in het openbaar naar het toilet moet, doet er verstandig aan naar een representatief hotel of restaurant te gaan. Daar bleek 44 procent van het sanitair schoon. Nederlanders kunnen ook uitwijken naar een ziekenhuis of een dokterspraktijk want ook de zorg scoorde met 44 procent goed. Openbare gebouwen als gemeentehuizen, bibliotheken en stations scoorden 35 procent schoon. De warenhuizen en bouwmarkten sluiten de rij met 28 procent schoon.

Schoonste toilet van Nederland

Het Alrijne ziekenhuis heeft het schoonste toilet van Nederland. Van links naar rechts: Hans Rijsbergen, Monique Marks, Aad van der Zwan, Yeliz Akdeniz en Sevda Genc.

Bij Alrijne Ziekenhuis in Leiderdorp troffen de onderzoekers het schoonste toilet van Nederland aan. Dat er maar 1 bacteriekolonie werd gevonden, is niet geheel toevallig. Hans Rijsbergen, teamleider schoonmaak & textiel: “In de openbare ruimtes van het ziekenhuis, dichtbij de ingang, maken we maar liefst vijf keer per dag schoon. Dat is namelijk het visitekaartje van het ziekenhuis. Walter van der Wilt, manager servicecentrum Hoteldiensten: “De schoonmaker is bij ons minstens zo belangrijk als bijvoorbeeld de chirurg, want als de operatiekamers niet schoon zijn, kan de chirurg niet opereren. Dat belang mogen we nog wel eens vaker naar voren brengen. Daarom zijn we ook blij met deze erkenning.”

Deel deze pagina
+