Als facilitaire groothandel brengen wij de producten van bijna 400 leveranciers op de markt. Hoe ziet een samenwerking met Facility Trade Group eruit? En wat zijn de voordelen van een samenwerking? Daarom 5 vragen aan Directeur Operational Services Ferry van Sluijters.
Waarom vermarkten leveranciers via Facility Trade Group?
Niets voor niets verkopen bijna 400 leveranciers hun producten via Facility Trade Group. Want met het verkopen via Facility Trade Group kunnen zij hun producten voor een grote(re) groep klanten ontsluiten doordat wij een uniek pakket aan producten en services bieden. Een groot voordeel is tevens dat we fijnmazig distribueren. Op postcode en zelfs op werkkastniveau. Dit doen we evengoed ook voor deelverpakkingen en dat doen andere groothandels ons niet na.
Daarnaast voegt Facility Trade Group waarde toe door concepten en additionele services. Denk hierbij aan Pay per Room en Pay per User concepten en een eigen afdeling technische service voor onderhoud en keuringen van machines. Afrekenen doen onze klanten bij deze concepten niet per artikel maar per gebruiker of per bezette hotelkamer. Het voordeel voor de leverancier is dat Facility Trade Group wel direct afrekent voor de ontvangen voorraad en dus voorfinanciert.
Hoe ontzorgt Facility Trade Group leveranciers?
Wij bieden de beste koopgarantie en bestelgemak. Wij hebben veel expertise en bieden een uniek en compleet assortiment. Daarnaast zijn wij voorraadhoudend, ook voor de kleinere klanten, waardoor misgrijpen tot een minimum wordt beperkt. Wij zorgen dat de producten bij de klant komt en leveren tegen relatief lage ordergrootte franco in de werkkast. En waar een klant normaal een hele colli moet afnemen kan een klant nu ook deelcolli’s afnemen. Geen gedoe meer dus met logistiek voor de leverancier. Met ons bestelplatform nemen wij werk uit handen.
Wij hebben een team van circa 15 productspecialisten en support medewerkers die goed weten wat de behoefte is van onze klanten. Bij een goede samenwerking met de leverancier is onze productspecialist als het ware het verlengstuk voor de leverancier. Door samen te groeien en samen blinde vlekken aan te pakken. Leveranciers hebben via ons toegang tot het netwerk van (potentiële) klanten van Facility Trade Group. Bijvoorbeeld door upselling, waarbij bij een bestaande reinigingsklant van Facility Trade Group ook hygiënische oplossingen aan te dragen. Bij new business cases gaan onze Accountmanagers graag samen op pad met de leverancier. Deze combinatie van kennis van de leverancier en gebruik maken van de relaties van Facility Trade Group is een garantie op succes.
Welke zekerheden biedt Facility Trade Group aan leveranciers?
- We zijn een betrouwbare, loyale, ondernemende maar soms ook eigenzinnige partner. En een groeiende partij die graag samenspeelt en scoort.
- We hebben niet voor niets de Partner of Choice gewonnen. Want wij komen afspraken na.
- Wat we gezamenlijk adviseren bij onze klanten, komt ook daadwerkelijk bij de klant terecht. Dat kunnen we garanderen omdat wij voor de logistiek zorgen, grotendeels met eigen chauffeurs.
- We houden voldoende voorraad aan van hardlopers voor de korte termijn vraag van klanten. Exoten bestellen we meerdere malen per week.
Wat is de toegevoegde waarde van Facility Trade Group?
Wij kunnen op verschillende manieren helpen met het introduceren of vermarkten van een product. Op het gebied van sales of marketing bijvoorbeeld.
Wij hebben een Centre of Expertise waar leveranciers hun producten kunnen demonstreren.
Ook worden er (product)trainingen gegeven. Door producten in consignatie neer te zetten kunnen bezoekende klanten producten van de leverancier zien en hier uitleg over krijgen door een Accountmanager van Facility Trade Group.
Op het gebied van aanbestedingstrajecten heeft Facility Trade Group ruime ervaring en kan leveranciers helpen bij aanbestedingstrajecten.
Doordat wij onze eigen merkonafhankelijk technische dienst hebben kunnen we het onderhoud, reparaties en keuringen van reinigingsmachines uit handen nemen. Het grote voordeel is dat onze monteurs ook op locatie werken.
Wat zoekt Facility Trade Group in leveranciers?
Wij staan bekend als een veeleisende groothandel voor leveranciers. Onze klanten zijn kritisch maar loyaal en zo zijn wij ook. Wij vermarkten dan ook niet voor elke leverancier. We werken graag met A-merken. Omdat ze innoverend zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, robotisering, digitalisering, flexibilisering en hospitality. Een aantal leveranciers zijn bij ons zogenaamde preferred suppliers. Ik vergelijk dit met goede vrienden. Je kunt veel kennissen hebben maar je hebt maar een paar goede vrienden. Facility Trade Group gaat voor langdurige samenwerkingen. Echte partnerships, waarbij oplossingsgerichtheid en maatwerk voorop staat. Een goede communicatie vinden wij erg belangrijk.
De volgende punten zijn voor ons belangrijk in de samenwerking:
- Leverbetrouwbaarheid (service level agreement en beschikbaarheid)
- Marktbenadering (dealerbeleid, levering uitsluitend aan of via de groothandel)
- Leveringscondities (prijsbeleid, korting, leveringsvoorwaarden, retourvoorwaarden)
- Duurzaamheid (heeft de leverancier een ISO certificaat, MVO etc.)
- Commerciële samenwerking (samen groeien)
- Innovatie (product en nieuwe concepten)
De afspraken leggen we vast in een samenwerkingsovereenkomst. Dat kunnen bijvoorbeeld afspraken zijn op het gebied van prijscondities, klant-specifieke afspraken en gezamenlijke (groei)ambities. Elk jaar toetsen we hoe het met de samenwerking gaat. Hierbij wordt ook gekeken naar de resultaten van het afgelopen jaar en doelstellingen verwoord voor het komende jaar.
Ook met Facility Trade Group samenwerken?
Neem dan contact op met Ferry van Sluijters via f.vansluijters@ftgroup.nl